Home > News > Wat is een interactieve experience?

Wat is een interactieve experience?

Written by

MoMoLab 

Laten we ons even voorstellen: wij zijn MoMoLab, een creatieve studio die is ontstaan vanuit een jarenlange succesvolle samenwerking binnen de experience-wereld. Ons team heeft een actieve rol gespeeld bij de conceptvorming, uitwerking en uiteindelijke realisatie van meerdere grote projecten, zoals het Afsluitdijk Wadden Center, Our House en Floriworld. Binnen deze projecten waren wij vooral verantwoordelijk voor de beleving en storytelling. We creëerden interactieve installaties en exhibits die bedoeld zijn om bezoekers op een leuke, innovatieve en informatieve manier te betrekken bij het onderwerp. 

Door het maken van deze installaties en exhibits hebben we een grote diversiteit aan vaardigheden verzameld, die we nu als MoMoLab kunnen aanbieden als verschillende diensten. Deze diensten omvatten: 

  • Conceptontwikkeling  
  • Experience design  
  • Grafische vormgeving  
  • Branding  
  • Illustratie/Visualisatie  
  • Websitedesign  
  • Gamedesign  
  • Softwareontwikkeling  
  • Animatie  
  • Videobewerking  
  • En meer 

Maar buiten deze diensten ligt onze passie en belangrijkste drijfveer nog altijd bij het vermaken, activeren en informeren van mensen door middel van interactieve installaties en exhibits, en daar ligt dan ook onze focus op. 

Wat is een interactieve experience? 

Een interactieve ervaring is een manier van een verhaal vertellen waarbij je een boodschap, informatie of idee op een zeer effectieve, memorabele en prettige manier overbrengt door mensen actief te betrekken bij het onderwerp via het gebruik van alle zintuigen: zicht, geluid, geur, smaak en aanraking. Een interactieve ervaring maakt gebruik van installaties en exhibits om een immersieve omgeving te creëren. 

Maar wat is nu precies een interactieve exhibit of installatie? Een installatie is meestal een uniek ontwerp dat op zichzelf staat en soms een meer tijdelijk karakter heeft, terwijl een exhibit onderdeel is van een grotere expositie, langdurig kan zijn en zelfs inhoud kan hebben die uitwisselbaar is, waardoor het veelzijdiger wordt. Beide kunnen verschillende vormen en afmetingen hebben, maar ze zijn allemaal ontworpen om bezoekers actief te betrekken bij een bepaald onderwerp of verhaal. 

Het doel van interactieve exhibits en installaties is tweeledig. Ten eerste moeten ze educatieve informatie op een boeiende en memorabele manier overbrengen. Door actief deel te nemen, kunnen bezoekers complexe concepten beter begrijpen en onthouden. 

Ten tweede moeten interactieve exhibits en installaties bezoekers vermaken en betrekken. Ze bieden een ervaring die interactief, verrassend en leuk is, waardoor mensen zich meer betrokken en langer willen blijven. Door te spelen, te experimenteren en te ontdekken, kunnen bezoekers hun nieuwsgierigheid de vrije loop laten en een persoonlijke band vormen met de getoonde inhoud. 

We bereiken interactiviteit door middel van verschillende technologieën, zoals touchscreens, virtual reality, beweging sensoren, geluidseffecten en meer. Bezoekers kunnen aanraken, manipuleren, vragen stellen en zelfs beslissingen nemen die van invloed zijn op de uitkomst van de ervaring. 

Voor wie zijn interactieve exhibits bedoeld? 

Door de informatieve en vermakende aard van onze producten zijn ze overal inzetbaar. Eigenlijk iedereen die een boodschap of verhaal te vertellen heeft en deze op een leuke effectieve manier wil uitdragen, zou hier gebruik van kunnen maken. Ook als je al gebruik maakt van interactieve storytelling en deze wil updaten of naar een hoger niveau wil tillen. Interactieve exhibits kunnen worden gebruikt in diverse educatieve contexten, zoals wetenschapsmusea, kunstgalerijen, geschiedenismusea, technologiebeurzen, gemeenten, evenementen, maar ook in showrooms, winkels en voor branding doeleinden in de commerciële sector. 

Wat kan MoMoLab voor jou doen? 

Zoals we goed beseffen, is elke klant anders en zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Van daaruit bieden we een tweetal mogelijkheden aan: 

Basisconcept 

Ten eerste bieden we een aantal basisconcepten die al bewezen zijn en vaak goed aanpasbaar zijn op de individuele wensen van een klant. Hierdoor ben je verzekerd van een goed werkende interactieve beleving voor je bezoekers/klanten tegen een concurrerende prijs. 

Maatwerk 

Daarnaast bieden we altijd nog de mogelijkheid voor maatwerk, waarbij we samen met de opdrachtgever een nieuwe unieke beleving ontwikkelen die aansluit op de wensen, identiteit, doelgroep en doelstellingen van de opdrachtgever. Bij elke stap in dit proces wordt getoetst op deze punten. 

Bij MoMoLab zijn we altijd blij om met de nieuwste technologieën te werken, maar voor ons staat storytelling centraal. In alle gevallen zullen we ervoor kiezen om de technologie te gebruiken die ervoor zorgt dat de interactieve exhibit of installatie een intuïtieve, robuuste, goed werkende en betekenisvolle ervaring biedt voor jouw doelgroep. 

We helpen je graag om jouw boodschap op een boeiende, innovatieve en gedenkwaardige manier over te brengen. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek wat we voor jou kunnen betekenen!